Príbeh o dlhoročných parťákoch Dobrého trhu, ktorých vecičky vždy vyčarujú úsmev a prinášajú radosť
Dobrý trh – Staré lýceum a okolie, 20. apríla 2024
Bol raz jeden človek…hm, čítam rozprávku? Poviete si a nemýlite sa. Čítate príbeh so šťastným koncom (ešte nekončiaci) o nadšených mladých ľuďoch, absolventoch Pedagogiky mentálne postihnutých a Liečebnej pedagogiky, ktorí sa v roku 2006 ešte ako študenti rozhodli venovať svojmu povolaniu – práci s mentálne postihnutými dospelými s cieľom ovplyvniť nielen zmýšľanie spoločnosti o ľuďoch s postihnutím, ale predovšetkým zmýšľanie ľudí s postihnutím o sebe samých. Založili združenie s názvom, ako začína tento rozprávkový príbeh – Bol raz jeden človek. Ľudskosť, rešpekt, láskavosť a porozumenie, i takto sa dá vystihnúť práca združenia s názvom ako z rozprávky. Práca v ňom nie tak úplne prácou, je poslaním s presvedčením, že podpora samostatnosti, integrácie a sebarealizácie ľudí s mentálnym postihnutím a ľudí s autizmom je cestou k prežitiu hodnotného a naplneného života, i keď stále pod tými pomyselnými rozprávkovými krídlami.
Odborníci spolu so svojimi zverencami prešli za osemnásť rokov existencie združenia s rozprávkovým názvom viacerými etapami a zrealizovali viacero špecializovaných programov. Pripravili vzdelávacie pracovné kurzy, viedli k dobrovoľníčeniu, do éteru vysielali správy z diania v komunite a osvetu prostredníctvom svojej televízie Rojko, zriadili komunitný tréningový byt. Neskôr sa však zamýšľali nad činnosťami, ktoré by rozvíjali kognitívne, osobnostné, emočné či interpersonálne schopnosti svojich chránencov a zároveň zabezpečili združeniu sebestačnosť. Všímali si, čo tomu – ktorému kamarátovi ide najlepšie, čo ho baví a robí dobre. Kreslenie a tvorivé činnosti vždy patrili v komunitnom byte k obľúbeným každodenným aktivitám umožňujúcim prirodzene vyjadriť pocity, v zápale tvorivosti zasa napätie. Kamaráti z komunitného bytíku robili v kresbe veľké pokroky, mnohí objavili svoj skrytý talent, ďalší ho rozvinuli. A tak skrsla myšlienka dielka sprofesionalizovať a ponúknuť ich ďalej tým, ktorým urobia radosť. Idea vlastnej značky sa zrodila v roku 2011 a ako sa jeden deň s druhým zišiel, kamarát a dnes už kolega Patrik pri pomenúvavaní niečoho, čo nevie povedať hovorí: „Totoo – hentoo – Hento – toto 😊“ A zrazu zablikalo svetielko, že práve to je ten pravý názov pre rozmanité produkty s kresbami kamarátov z teraz už majstrovského komunitného ateliéru, ktoré mali v pláne vyrábať. A tak vznikol trefný a zároveň veselý a milý názov, ktorý stal rešpektovanou značkou, ktorú oslovujú na marketingovú spoluprácu firmy a inštitúcie. Jej produkty sa predávajú vo viac ako 50-tich obchodoch a obchodíkoch (aj v známom kníhkupectve) a je o nej počuť už i v zahraničí. Bez profesionálov z rôznych kreatívnych odvetví a študentov umenia by si však neporadili, základom značky je preto vážne znejúci, tzv. Collaborative Art, ktorý do kreatívnej hravosti veľkých – malých detí z komunity vniesol znalosti a skúsenosti znalcov od fachu. Profesionalizácia v tvorbe sa nevyhla ani komunitným kresličom – znova a znova sa s nadšením vrhajú do nových výziev, ktorými sú pre nich doposiaľ nepoznané výtvarné techniky a nezvyčajné zadania klientov, ktoré radi spôsobom im vlastným tvorivo stvárnia. Rok po vzniku značky Hento Toto, v roku 2012 vyštartoval celý tím kresličov na svoj prvý Dobrý trh a začali predávať tričká s kreslenými motívmi, ku ktorým neskôr pribudli pohľadnice, odznaky, brošne, tetovačky – kresky a mnoho ďalších originálnych vecičiek a nápaditých predmetov pre radosť. Tak tomu bolo aj pri tohoročnom aprílovom Dobrom trhu, kde vždy usmiati a milí kresliči nemohli s interaktívnou predajnou výstavou svojich dielok chýbať. Z kresličov sa tak na niekoľko hodín stali i trhovníci tešiaci sa z každého úsmevu, ktorý ich vecičky vyčaria na tvárach návštevníkov. Pre Dobrý trh samozrejme vytvorili ústredný vizuál v znamení jarného Cykle Up! -Presadni na bicykel! ktorý bol zväčnený na vecičkách, o ktorých už sme písali. Pokiaľ ste si ich nestihli zakúpiť alebo vám ten váš vyhliadnutý odznak niekto jednoducho vyfúkol, stále ho (a množstvo ďalších lákadiel) nájdete na internetovom obchodíku hentototo.sk.
V Hento Toto dokázali vytvoriť priateľské prostredie, založené na úcte a vzájomnom rešpekte. O postihnutí nie je dôvod hovoriť. Šikovní kresliči už ukázali, že sú platnými členmi spoločnosti, ich dielka si kupujú ľudia preto, že sú vo svojej naivite nezvyčajne krásne, veselé, vyžarujúce niečo, čo pritiahne pozornosť a vyčarí úsmev. “Možno sme oproti ostatným združeniam, ktoré sa venujú ľuďom s mentálnym postihnutím iní. Z môjho pohľadu je to práve v tom, že sme sa jednoducho rozhodli, že my z nich urobíme hviezdy” – hovorí Helena Kusá, zakladateľka združenia.
Cieľ je splnený, jarný Dobrý trh, ktorý je oslavou radosti zo života je úspešne za nami, Hento Toto je sebestačné a z kresličov sa stali hviezdy. Každá hviezda má síce svoj vlastný príbeh, ale súhvezdie hviezd v Hento Toto je nerozlučná komunita. Budeme o nich ešte počuť.