Skip to main content

Workshop s AronMITU a Rifical Team dancer

Bratislava, Staré lýceum 23. 3. 2024

Hudba je súčasťou života človeka od nepamäti. Tóny vyskladané do znejúcej, viac či menej uchu ladiacej frekvencie nás sprevádzajú každodenne. Či už len ako posluchové pozadie alebo s cieleným výberom favorizovaného interpreta. Znie nám v autách, slúchadlách, vo verejných priestoroch. Počúvajú ju znalci, nadšenci, profesionáli, ale i pasívni prijímatelia odkiaľsi znejúcich tónov. Každý má svoj štýl a o pozornosť poslucháča sa uchádza doslova nekonečná plejáda popových interpretov. Málokto sa však zamýšľa nad tým, že súčasná hudba znejúca v rádiách vychádza z ľudovej hudby alebo žánrov ktoré vznikli v dávnej minulosti. V rámci programu Aktivity cudzineckých komunít sa tak taneční nadšenci v Starom lýceu vďaka AronMITU a jej hosťom v mysli presunuli na roztancovanú ulicu v Jamajskom Kingstone.

Neprehliadnuteľná a nadaná AronMITU, vlastným priezviskom Tesfaye, zasvätila svoj život streetdance a jamajskému dancehallu. Profesionálne sa venuje nielen aktívnemu tancu, lektorovaniu mladých talentov, ale zaujíma sa i históriu tanca, ktorý je jej srdcovou záležitosťou. Aron sa narodila v Etiópii v čase, kedy dancehall a kultúra soundsystémov zaznamenávala celosvetový boom. Práve osemdesiate a deväťdesiate roky uplynulého storočia boli pre dancehall zlomovými a jeho popularita raketovo narastala. Vtedy sa ešte nič netušiaca desaťročná Aron vyrastajúca na hudbe Boba Marleyho ocitla v cudzej krajine – rodina sa z Etiópie presťahovala k nám – do slovenských Košíc. K tancu ju to ťahalo od malička a kultúrne prostredie na Slovensku ponúkalo skôr spoločenské tance. Aron však cítila, že to nie je to pravé a prirodzene, bez akýchkoľvek kurzov smerovala k streetdance. Sama hovorí, že v tomto žánri bola spočiatku neotesaným samoukom, no jej zápal pre tanec ju poháňal stále ďalej. Pohltilo ju to natoľko, že po takmer dvadsiatich rokoch aktívnej kariéry dnes o dancehall prednáša nielen v Starom lýceu, ale od roku 2014 vedie medzinárodnú platformu Riddim Dance Project. V Bratislave založila prvú tanečnú školu School of Dancehall, kde vedie nielen tanečné kurzy, ale nadšencov tanca vtiahne aj do histórie a vývoja žánru. Aron je pre nás neprehliadnuteľná svojim zjavom, vyžarovaním, strhujúcou energiou. Tým, čo dokázala. Je neprehliadnuteľná i v kontexte slov Kingselyho „Ragashanti“ Stewarta, uznávaného jamaiského moderátora a komika „Dancehall sa snažil zviditeľniť neviditeľné“. Stewart nimi vyzdvihuje význam dancehallu, ktorý vznikol vznikol na Jamajke v revolučných  70-tych rokoch dvadsiateho storočia. Vtedy bol jedným z prejavov sociálnej nespravodlivosti počas turbulentného revolučného obdobia, kedy ľudia z nižších spoločenských vrstiev dokázali prostredníctvom hudby, tanca a často odvážnych a provokatívnych textov vyjadriť nespokojnosť s každodennou frustrujúcou realitou. Revolučné texty koncom 70-tych rokov prekryli násilné texty súperiacich gangov a  konzervatívne kingstonské rádiá hudbu dancehall odmietali hrať. Dancehall sa tak šíril vystúpeniami pod holým nebom, v uliciach, neskôr sa udomácnil v tanečných halách, odkiaľ získal súčasné pomenovanie. Stal sa prostriedkom artikulácie identity černošskej mládeže z nižšej spoločenskej triedy, ktorým sa pokúšala vysporiadať s endemickou chudobou, rasizmom a násilím. V tejto súvislosti pôsobí tanečná hala – Dancehall ako miesto, kde pomocou hudby vo svojej komunite mohli slobodne prejaviť svoje najhlbšie pocity a vyjadriť svoje postoje.

Dancehall by neexistoval bez mobilných soundsystémov, ktoré už z diaľky lákali nízkymi basovými frekvenciami na hudobnú tvorbu interpretov, z ktorých neskôr vyrástli hviezdy. Neskôr sa tými hviezdami stali práve dídžeji, ktorí predvádzali svoje originálne remixy s autorskými textami na čoraz pokrokovejších soundsystémoch. Z dancehallu sa stala kultúra a životný štýl presahujúci hranice Jamajky. V polovici osemdesiatych rokov vytvoril King Jammy prvý kultový „Sleng Teng“ reggae rytmus vytvorený na digitálnej klávesnici, ktorý bol neskôr použitý vo viac ako stovkách skladieb. Vytvoril tak nový prúd v rámci dancehallu vzďaľujúci sa vtedajšiemu tradičnému hudobnému štýlu Jamajky. Vývoj zvuku a technologický pokrok v konštrukcii digitálnych nástrojov ako elektronická klávesnica či bicí automat, rovnako ako reproduktorových zvukových systémov, umožnili aplikovať nové prístupy a vychytávky v tvorbe stále narastajúceho počtu dancehallových interpretov. Digitálny dancehall zaujal etablovaných umelcov a producentov a postupne sa tak dostával do hlavného prúdu západnej hudby. Začiatkom 21. storočia jeho prvky začínajú prenikať do iných žánrov a svetoví hip – hopoví a R&B umelci inšpirovaní jeho rytmami posúvajú dancehall ďalej do mainstreemu modernej popovej éry. Pokiaľ ste napríklad fanúšikom Rihanny, vedzte, že mnohé z jej skladieb, ako napríklad „Work“ (2016) sú inšpirované práve dancehall-om a mnohé strhujúce tanečné pohyby vo videoklipoch sú variáciami dancehallových tancov.

Dancehall vznikol ako happening chudobných vyjadrujúcich svoj postoj k dianiu na postkoloniálnej Jamajke. Ako píšu v Kingston’s Dancehall, v článku A story of space and celebration: „Dancehall je kolektívnou pamäťou, funguje ako ritualizovaná spomienka, reminiscencia starých i nových dynamických telesných pohybov, pamäťová banka umelcov, priestorov, ale aj ako dôstojný reprezentant Nového sveta a Jamajky“.

AronMITU so svojim medzinárodným projektom Riddim Dance Project s logom vo farbách rodnej etiópie a v štýle plagátov jamajskej dancehall už desať rokov pozýva tanečných profesionálov, ktorí majú tanec v krvi priamo z Jamajky na Slovensko. Vzrušujúca diskusia s mladými jamajskými tanečníkmi Milli Rifical & TG Rifical z Rifical Team dancer obohatená o ukážky dancehallu roztancovala Staré lýceum a prostredníctvom AronMITU priniesla posolstvo jamajskej kráľovnej dancehallu Danger: „Sme kráľovné, nebojíme sa ísť robiť to, čo chceme, požadovať to, čo chceme. A žiť tak, ako chceme, reprezentovať ženy na celom svete a dať im najavo, že je v poriadku byť sama sebou a že je v poriadku nedržať sa späť”.

Zdroje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dancehall

Norman Stolzoff, Wake the Town and Tell the People: Dancehall Culture in Jamaica Durham: Duke UP, 2000.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Rastafari%C3%A1nstv%C3%AD

https://www.youtube.com/watch?v=5m6hL8p1JOM

https://sk.wikipedia.org/wiki/Jamajka

https://www.soundsystem.world/

https://www.britannica.com/place/Jamaica/The-independent-country

https://odzadu.startitup.sk/tanecnica-aron-mitu-kazdy-clovek-sa-dokaze-naucit-tancovat-kto-chce-a-pravidelne-trenuje/

https://refresher.cz/48364-Povodom-Etiopcanka-Aron-Mitu-presla-od-spolocenskych-tancov-k-dancehallu-Na-Slovensku-vytvorila-projekt-na-medzinarodnej-urovni-Rozhovor

https://riddimdance.com/aronmitu

https://sk.wikipedia.org/wiki/Hudba

Staré Lýceum

© 2024 Staré Lýceum